מזל טוב (?), יש לך דלקת! אבל מה עכשיו?

הכתוב במאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי, אין להסתמך על האמור כבסיס לאבחנה או טיפול.
הכותבת איננה רופאה.

 —

מכירים את זה שכואב לכם משהו? סביר להניח שמתישהו, לפחות פעם אחת, נתקלתם בכך; שן, ברך, אוזן, עין או כתף. אולי הכאב הזה מלווה גם בנפיחות מקומית, אדמומיות ותחושת חום. כבר מצלצל מוכר?
אז אתם הולכים לרופא, סביר להניח, כדי להבין מה קורה.
מספרים לו מעשיה שלמה ומסובכת, מציגים לו לראווה את הממצא – והוא בשלווה משיב: “יש לך דלקת!”
שמחים ומרוצים אתם יוצאים מהרופא – עם תשובה מדויקת ומספקת. “אז יש לי דלקת בברך. צ’ק V”

בטח שמעתם כבר על כל מיני דלקות כאלה ואחרות, אולי אפילו על תרופות ותכשירים נוגדי דלקת, או כל מיני סוגי מזון ותוספים “אנטי-דלקתיים”. אבל האם עצרתם לרגע לחשוב – מה זה בעצם אומר? מה היא דלקת? למה יש לי דלקת, ואיך האבחנה הזו שקיבלתי עוזרת לי להיפטר מהבעיה שהגעתי איתה מלכתחילה – כאבים בברך?

אז בואו נתחיל מההתחלה.

הכאב הוא סימן חשוב מאוד של התהליך הדלקתי (על אף שלא תמיד יופיע באופן מיידי), מטרתו למשוך את תשומת הלב שלנו ולהכריז למוח באופן שלא ניתן להתעלם ממנו – “משהו קורה כאן וזה לא נראה לי תקין, נא התייחסותך בהקדם”.
אבל – וזה אבל חשוב, הכאב הוא הבעיה שלכם, כלומר, הבעיה שאתם כישות ותודעה נאלצים להתמודד איתה.
הכאב הוא לא הבעיה של הגוף שלכם, או ליתר דיוק, לא הבעיה המקורית. הכאב הוא דגל אדום, אות מצוקה, קריאה לעזרה – סימן שמשהו קורה, אבל מה?
לפני שנסקור מה הם הגורמים העשויים לגרום לתהליך הדלקתי, חשוב שנבין קודם כל – מה הוא התהליך הדלקתי?

דלקת היא למעשה תגובה של מערכות ההגנה של הגוף כנגד חדירה של גורם זר, או כנגד פגיעה כלשהי ברקמות הגוף.
מערכות ההגנה של הגוף הן המערכת החיסונית ומערכת הלימפה.
גורם זר הפולש אל הגוף – יכול להיות חיידק (בקטריה), נגיף (וירוס), או פטרייה.
פגיעה ברקמות הגוף – עשויה להיות פציעה של עור, רקמה או איבר פנימיים.

עכשיו כשאנחנו מדברים באותה שפה, הנושא מתחיל להתבהר. אפשר להבין שהתהליך הדלקתי יכול להתרחש ממש בכל מקום בגוף שלנו, וזהו תהליך הכרחי שהגוף מייצר כדי להתמודד עם פולשים או פציעות. מדובר בצבא קטן משלנו שרק רוצה לעזור. נשמע אם כך, שהדלקת היא פתרון לבעיה, לא?

אז למה כשאני פונה לרופא והוא אומר “יש לך דלקת”, נשמע שזו ה-בעיה?

מה היא דלקת – בעיה, פתרון, או אולי סתם תופעת לוואי? אין לזה תשובה פשוטה – כי היא קצת מהכל.
במקור – הדלקת אמורה להוות פתרון לבעיה שיש ברקמה מסוימת בגוף. התופעות המתלוות אליה; חום ואדמומיות – הן מעין תופעת לוואי הנובעות מהתהליך המתרחש ברקמה. אך לעתים – כאשר הדלקת הופכת לכרונית, לא מצליחה להתגבר על הפולש או הפגיעה, והתופעות שלה הופכות בעצמן לסכנה לגוף – הדלקת מתחילה להוות כבר בעיה בפני עצמה.

התהליך הדלקתי הוא שרשרת אירועים – המתחילה בהרחבת כלי הדם שמגיעים אל האזור הפגוע, וזרימת דם מוגברת. גודש הדם גורם לאודם וחום מקומי, שהם מסימניה הראשונים של הדלקת.
לאחר מכן, כלי הדם היוצאים מהאזור הפגוע מתכווצים, כיוון שהדפנות שלהם נעשות חדירות יותר, ונוזל הדם ותכולתו יוצאים מתוך כלי הדם אל האזור הפגוע. כתוצאה מכך נוצרת נפיחות ובצקת, המייצרות לחץ על קצות העצבים המקומיים – זהו מקור הכאב שלנו.
זרימת הדם המוגברת מאפשרת עלייה מסיבית בכמות תאי דם לבנים, השייכים למערכת החיסונית, ומגיעים אל האזור הפגוע באופן כמעט מיידי. הם מגיעים מתוך זרם הדם, מתוך הרקמות וצינוריות הלימפה בקרבת האזור.
תאים אלו פועלים במקום במספר מישורים – הם מפרישים חומרים שמגייסים תאים נוספים לפעולה, ומנסים לבלוע ולהשמיד את הגורם הפולש ואת שאריות תאי הרקמה ההרוסים. במקרה של הרס מוחלט של הרקמה, עלולה להיווצר מוגלה – המורכבת מתאי דם לבנים ושיירי תאים מתים.

דלקת אילוסטרציה
תגובת המערכת החיסונית לחדירה של חיידק, אילוסטרציה. By CNX OpenStax [CC BY 4.0 ], via Wikimedia Commons

זהו התהליך המתרחש בדלקת אקוטית – חריפה ומידית, שאמורה להימשך מספר ימים ואז לחלוף, יחד עם הפציעה או הגורם הפולש שגרמו לה.

אך במקרים מסוימים, הדלקת הופכת לכרונית. הגוף לא מצליח להתגבר על הפולש או הפציעה, והתהליך הדלקתי ממשיך לפעול זמן ממושך על “אש קטנה”. לעתים זה נגרם כתוצאה ממחלות אוטו-אימונית – בהן תאי מערכת החיסון תוקפים תאים ורקמות של הגוף, במקום פולשים חיצוניים. הסיבה להתנהגות זו אינה ברורה, אך היא גורמת להרס רקמות שונות בגוף בגלל תהליך דלקתי ממושך שתוקף ומשמיד את תאי הגוף.

סיבה נוספת לדלקת כרונית – עשויה להיות סיבה מכנית. כלומר, פציעה ברקמה כגון גיד, שרירים, רצועה או עצם – הנגרמת לאורך זמן ממושך – כתוצאה מפעולה לא תקינה או תנועה חוזרנית כלשהי שמגרים את האזור המדובר פעם אחר פעם.

במקרה כזה, המערכת החיסונית מנסה לסייע בהחלמה, אך מכיוון שהסיבה לפציעה נשארת בעודה, חוזרת על עצמה וממשיכה לייצר פגיעה באופן קבוע – הדלקת לא מצליחה להתגבר עליה. אף על פי זאת, התהליך הדלקתי ממשיך לנסות ולפעול. כך, במקום לעזור לגוף, הדלקת למעשה מייצרת פגיעה נוספת, הנובעת מהימשכות התהליך, פגיעה ברקמות סמוכות ויצירת כאב קבוע (כרוני) שטומן בחובו השלכות ארוכות טווח על מערכות ותהליכים שונים.

אז מה עושים עם כל המידע הזה, ואיך הוא עוזר לנו להתמודד עם דלקות?

ככלל, כדי להיפטר מהדלקת אנחנו צריכים להיפטר מהמקור לדלקת. היוצא מן הכלל הוא המחלות האוטו-אימוניות – בהן המקור לדלקת הוא תקיפה של רקמות עצמיות של הגוף. לא ידועה כיום הסיבה לכך, ואין למחלות אלו מרפא. הטיפול מתבסס על הקלה בתסמינים, ומשלב לרב טיפול בנוגדי-דלקת, דיכוי מערכת החיסון וסטרואידים.

     💊 במקרה של דלקת חיידקית – הפתרון יהיה בטיפול אנטי-בקטריאלי – תרופות אנטיביוטיות למיניהן.
     🍄 דלקת פטרייתית – באופן דומה, טיפול אנטי-פטרייתי.
     💉 דלקת ויראלית – כיום לא קיימת תרופה לריפוי מווירוסים, אך קיימים חיסונים רבים כנגד וירוסים קטלניים – המאפשרים למערכת החיסונית להכיר ולזהות אותם מראש, ובכך למנוע התפרצות שלהם בגופנו.

אם כן, במקרה של דלקת מכנית – הנובעת ממנח איברים מסוים, תנועה מסוימת שהגוף מבצע באופן לא תקין, פעולה חוזרנית, גירוי קבוע המייצר פגיעה ברקמה מסוימת – דלקת שאינה נובעת מפלישת גורם זר, אלא ממערכת היחסים המכנית של איברי הגוף זה עם זה, כיצד נטפל?
כפי שאני רואה את זה, בעיה מכנית דורשת פתרון מכני. אם האיברים שלנו, עצם, שריר, גיד או רצועה, לא מצליחים, מסיבה כלשהי, לנוע זה על זה כמו שצריך – הפתרון צריך להיות הנעה נכונה, במקביל להבנת הסיבה שזה מתרחש מלכתחילה. הסיבה יכולה להיות מבנית ומולדת, יכולה להיות פציעה אקוטית שגררה שינויים במנח הגוף כדי להימנע מכאב, יכולה להיות פעילות עצימה וחוזרנית שהאדם מבצע, ועוד סיבות רבות. לאחר שהצלחנו להבין מה הסיבה, או הסיבות, ננסה במידת האפשר למנוע את הישנותן.
פתרון כזה כולל בעיני טיפול המשלב טכניקות מגע, טכניקות תנועה והגברת מודעות גופנית.
ובאופן דומה לדלקות מסוגים אחרים – גם כאן, כאשר נצליח לפתור את המקור, נצליח להיפטר מהדלקת.

כל אפשרויות הטיפול שסקרתי כאן, הן דרכי טיפול בדלקות מסוגים שונים – אך הן לא נוגעות באופן ישיר בדלקת. אנחנו כבר מבינים, שהדלקת היא תגובה מסוימת שהגוף שלנו מייצר כתוצאה מאירוע כלשהו שפוגע בגוף.

טיפול בדלקת, בעזרת תרופות או תכשירים שונים (טבעיים או מלאכותיים), למעשה פוגעים בתהליך שמבצעת המערכת החיסונית כנגד הגורם הפולש, וכן פוגעים בתהליך הריפוי הטבעי של הגוף. אך לעתים אין ברירה, ויש הכרח לטפל בתופעות הדלקת עצמה, בעזרת נוגדי-דלקת.

אם כך, מתי יהיה צורך לטפל ישירות בדלקת עצמה?

  • ראשית כל, כפי שהרחבתי למעלה, במקרים של מחלות אוטו-אימוניות, בהן אין פתרון אחר.
  • שנית – במקרים בהם הדלקת חריפה והתהליכים שהיא מייצרת מהווים סכנה ממשית לגוף ולחיי האדם. אחד מהמקרים הוא חום גבוה, העשוי במקרי קיצון להביא לדנטורציה (פירוק) של חלבוני הגוף – ומסכן את התפקוד התקין של האדם, עד לסכנת מוות.
  • והאחרון – כאבים חזקים, אקוטיים או כרוניים, הנובעים מהתהליך הדלקתי. כאשר הכאבים קשים מנשוא, משבשים את תפקודו היומיומי של האדם, ועשויים לגרור ולייצר השפעות נוספות וארוכות טווח על אורח חייו (כגון דיכאון, חרדה, הפרעות שינה והימנעות מתנועה ופעילות).

ובזה נסיים יקיריי.
מקווה שלמדתם, החכמתם, ובפעם הבאה (שלא נדע) שתקרה בדרככם דלקת כזו או אחרת – תוכלו להבין ולהתמודד איתה על הצד הטוב ביותר.

תהיו לי בריאים!

כואב לכם? רוצים להיכנס לכושר?

היי, אני טל!
אני מטפלת במגע - כי אני יודעת שיש לי את היכולת לעזור. יש בידיים שלי כוח, חמלה, ידע והבנה - כדי לעזור לגוף שלכם לשחרר מחסומים, להתיר קשרים, ולסלק כאבים. ומהצד השני, אני ספורטאית, שחיינית, מאמנת כושר ומדריכת שחייה. כי נולדנו כדי לזוז, וייתכן שזה נשכח אי שם בדרך. תנועה היא חיים, והיא כאן כדי לשמור עלינו. מה שהופך אותה לחלק בלתי נפרד מטיפול בכאב - לכן שמתי לי למטרה לעזור לכם להכיר את הגוף שלכם, ללמוד איך להניע אותו, להתחזק! ובאותה נשימה תרוויחו תחושת מסוגלות מדהימה, והרגשה טובה יותר בגוף ובנפש.

אשמח לעזור לך להרגיש יותר טוב!

צרו קשר או השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם 👇🏼

אני מקבלת מטופלות בקליניקה שלי בצפון תל אביב: ברודצקי 36, תל-אביב

ימים א’-ה’: בין השעות 8:00-20:00
יום ו’: בין השעות 8:00-14:00

זמינה בטלפון, וואטסאפ או SMS

דברים נוספים שאולי יעניינו אותך

מיטל, כאבי גב עליון ויציבה כפופה

#פרויקט_גוף – מקרה מבחן | מיטל, מטופלת עם כאבי גב עליון ויציבה כפופה | חלק 1

תכירו את מיטל😊היא הגיעה אליי עם כאבים בשכמות וגב עליון שנמשכים כבר שנים. בנוסף, סובלת מעמידה שפופה, גב עליון כפוף וכתפיים שמוטות לפנים.היא ניסתה כבר הרבה דברים, אימונים וטיפולים שונים אבל שום דבר לא עשה

בלוג

מה אוכל אותנו?

נושא שרציתי לדבר עליו כבר הרבה זמן, ולא בדיוק ידעתי איך לגשת. איך לפתוח את תיבת פנדורה בלי שזה יהיה נדוש מדי, או מעיק, בלי לפגוע באף-אחד, בלי להביך. אבל גם בלי להישמע כמו שיעור